U EU istraživanju iz 2019. godine pokazalo se da osobe starije od 65 godina češće postaju žrtve prevara poput phishinga, lažnih faktura, lažnih ponuda i robnih investicija i identiteta — što često rezultira ozbiljnim financijskim i psihološkim gubicima.
U digitalnom dobu, internet donosi mnoge koristi – ali i rastući broj opasnosti. Prevaranti postaju sve sofisticiraniji, služe se raznim inovativnim metodama kako bi došli do naših osobnih i financijskih podataka. Možda mislite da ste dovoljno oprezni i da se to vama ne može dogoditi, ali činjenica je da su internetske prijevare toliko podmukle da čak i najsvjesniji korisnici mogu postati žrtve.
Najčešće vrste internetskih prevara:
1. Lažno predstavljanje putem SMS-a i e-maila
Jedna od najčešćih internetskih prijevara je lažno predstavljanje putem SMS-a i e-maila, poznata i kao phishing. Prevaranti šalju poruke koje izgledaju kao da dolaze od legitimnih institucija, poput banaka ili poznatih tvrtki, te traže od vas osobne podatke, lozinke ili brojeve kreditnih kartica. Te poruke često sadrže linkove na lažne web stranice koje izgledaju identično kao originalne.
2. Krivotvorene internetske stranice
Krivotvorene internetske stranice još su jedna česta metoda kojom se prevaranti koriste. One su dizajnirane da izgledaju poput pravih stranica poznatih brendova ili usluga. Kada napišete svoje podatke u polja za registraciju ili prijavu, oni završe u rukama prevaranata. Takva vrsta prijevare posebno je opasna tijekom online kupovine ili bankovnih transakcija.
3. Prodaja lažnih proizvoda preko internetskih oglasnika
Internetski oglasnici su popularna mjesta za kupovinu i prodaju, no često postaju meta prevaranata koji prodaju lažne proizvode. Nakon što kupac uplati novac, nikada ne dobije naručeni proizvod ili dobije nešto što ne odgovara opisu. Takve prijevare su česte na platformama za kupoprodaju rabljenih stvari.
4. Lažni kupci na internetskim oglasnicima
S druge strane, prevaranti se predstavljaju i kao lažni kupci na internetskim oglasnicima. Nakon što pokažu interes za proizvod, šalju lažne potvrde o uplati i traže da im se proizvod pošalje prije nego što je novac stvarno prebačen na račun prodavatelja. To je česta taktika koja cilja na neiskusne prodavače.
5. Lažne nagradne igre i natječaji
Prevaranti često koriste lažne nagradne igre i natječaje kako bi prikupili osobne podatke od sudionika. Sudionicima se obećavaju vrijedne nagrade u zamjenu za osobne informacije ili uplatu određene svote novca kao osiguranje. Nakon što dobiju tražene podatke ili novac, prevaranti nestanu bez traga.
Kako se zaštititi od internetskih prijevara?
1. Ne dijelite podatke svoje bankovne kartice
Prvi i najvažniji savjet jest da nikada ne dijelite podatke svoje bankovne kartice putem e-maila, SMS-a ili sumnjivih web stranica. Banke i legitimne tvrtke nikada neće tražiti kontrolne brojeve ili slične informacije na taj način.
2. Provjerite legitimnost internetske stranice
Uvijek provjerite legitimnost internetske stranice prije nego što unesete bilo kakve osobne ili financijske podatke. Provjerite ima li stranica HTTPS protokol, koristi li 3DS autentifikaciju, pregledajte URL adresu, pročitajte recenzije drugih korisnika ili istražite vjerodostojnost stranice pomoću servisa CERT iffy.
4. Budite sumnjičavi
Ako ponuda izgleda predobro da bi bila istinita, vjerojatno se radi o prijevari. Budite posebno oprezni kod e-mailova ili oglasa koji nude nevjerojatne popuste, velike nagrade ili hitne zahtjeve za novcem.
5. Ne otvarajte e-mailove od pošiljatelja koje ne prepoznajete
Izbjegavajte otvaranje e-mailova od pošiljatelja koje ne prepoznajete, a posebno ne klikajte na linkove ili preuzimajte privitke iz takvih poruka. Takve poruke često sadrže zlonamjerni softver ili vode do stranica za phishing.
6. Redovito ažurirajte svoje uređaje i softver
Redovito ažuriranje operativnog sustava, antivirusnog programa i ostalog softvera na vašim uređajima može pomoći u zaštiti od zlonamjernih napada. Ažuriranja često uključuju sigurnosne zakrpe koje sprječavaju iskorištavanje poznatih ranjivosti.
7. Koristite jake i jedinstvene lozinke
Za svaki online račun koristite jake i jedinstvene lozinke. Izbjegavajte korištenje iste lozinke za više računa i redovito mijenjajte lozinke. Korištenje dvofaktorske autentifikacije dodatno povećava sigurnost vaših računa. Za sigurno plaćanje kreditnom karticom na internetu uvijek se isplati uložiti malo truda.
Internetske su prijevare sveprisutna prijetnja u digitalnom svijetu, ali s pravim znanjem i oprezom možete se učinkovito zaštititi. Prepoznavanje najčešćih znakova zlouporabe kartica i metoda koje prevaranti koriste, kao i primjenu jednostavnih sigurnosnih mjera, mogu vas sačuvati od gubitka podataka i financijskih sredstava. Uvijek budite oprezni i skeptični prema sumnjivim ponudama i komunikacijama, te redovito educirajte sebe i svoje bližnje o sigurnosnim praksama na internetu.
Ministarstvo unutarnjih poslova provodi projekt „Web heroj - ulovimo lika s weba koji tvoje € vreba“ bavi se upravo sprječavanjem internetskih prijevara, te govori o vrstama prijevara, kako ih prepoznati te uspješno zaštiti i unaprijediti svoju računalnu sigurnost. Link projekta: https://webheroj.hr/.
Također, svaki sumnjivi događaj ili radnju možete prijaviti u najbližu policijsku postaju ili skinuti aplikaciju MUP sigurnost i povjerenje na pametni telefon. Pomoću ove aplikacije svaka osoba putem pametnog mobilnog telefona može dojaviti razne događaje, i u situacijama kada možda iz sigurnosnih razloga nije u mogućnosti obaviti poziv. Sve upute za korištenje aplikacije nalaze se u samoj aplikaciji, a funkcionira na način da osoba fotografira/snimi neki događaj (poželjno je da budu uključene geografske koordinate) i aplikacijom pošalje fotografiju/snimku na centralni portal u MUP-u. Uz fotografiju/snimku može (i ne mora) poslati tekst. Policijski službenici koji pregledavaju dostavljene fotografije i snimke mogu ostvariti i interakciju sa pošiljateljem, ali važno je naglasiti da je ta interakcija potpuno anonimna.
Starije osobe i osobe s invaliditetom češće su ugroženi internetskim prevarama jer su više izloženi i neinformirani, žive sami i nemaju stalnu podršku. Često nisu nisu upoznati s sofisticiranim online prijevarama.
Zaključak
Digitalni svijet donosi brojne mogućnosti – ali i opasnosti. MUP-ov „Web heroj“ pristup preventivno reagira na rastuće prijetnje, educirajući najizloženije skupine. No, zaštita je zajednički zadatak. Dijeljenjem ovih informacija i primjenom osnovnih sigurnosnih pravila, možemo svi postati – heroji interneta i realnog svijeta.
Izvor: hsuir, web.heroj, net.hr